آینده بازار تبلت ها از نگاه آی دی سی

کمپانی IDC — یکی از برجسته ترین تحلیل گران بازار فناوری اطلاعات و مخابرات — در روز ۳ دسامبر ۲۰۱۳ (۱۲ آذز ۱۳۹۲) گزارشی را منتشر نمود که در آن به بررسی بازار تبلت ها با عنایت به اندازه صفحه نمایش و پیش بینی سهم سیستم عامل های مطرح در این بازار پرداخته است.

IDC در گزارش خود پیش بینی نموده که فروش تبلت ها در سال ۲۰۱۳ به ۲۲۱.۳ میلیون دستگاه خواهد رسید که با وجود آنکه از پیش بینی قبلی ۲۲۷.۴ میلیون دستگاه کمتر است، اما رشدی ۵۳.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ شاهد خواهیم بود. IDC همچنین پیش بینی نموده که در سال ۲۰۱۴ رشد سالانه بازار تبلت ها آهسته تر از قبل خواهد شد و این بازار با افزایش فروش ۲۲.۲ درصدی شاهد فروش ۲۷۰.۵ میلیون دستگاه خواهد بود. بر اساس این پیش بینی در سال ۲۰۱۷ میزان رشد تک رقمی می شود و ۳۸۶.۳ میلیون دستگاه تبلت در آن سال به فروش خواهد رسید. این رقم نیز کمتر از پیش بینی گذشته مبنی بر فروش ۴۰۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

یکی از فاکتورهای کلیدی که رصد کردن آن در بازار تبلت ها خالی از لطف نیست ترکیب فروش تبلت های کوچک در مقابل تبلت های بزرگ است. بر اساس گزارش IDC در طول ۲۴ ماه گذشته بازار گرایش شدیدی به سمت تبلت های کوچک داشته است، اما رونق فروش گوشی های هوشمند دارای صفحه نمایش بزرگ می تواند عاملی باشد که مصرف کنندگان را دوباره به سمت استفاده از تبلت های بزرگ سوق دهد، چرا که تفاوت میان اسمارت فون های ۶ اینچی و تبلت های ۷ اینچی آنقدری نیست که تضمین کننده خرید هر دو توسط مشتریان باشد. در این میان عرضه iPad Air توسط اپل که با داشتن صفحه نمایش ۹.۷ اینچی و وزن ۴۶۹ گرمی به مراتب سبک تر از نسل پیشین (۱۹۳ گرم سبک تر از نسخه سلولار iPad 4 و ۱۸۳ گرم سبک تر از نسخه وای فای iPad 4) و ۱.۹ میلی متر باریکتر (۷.۵ میلی متر در مقابل ۹.۴ میلی متر) است توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد و بازار را به سمت تبلت های بزرگ هل داد. هزچند هنوز هم بازار تبلت های کوچک پر رونق تر از تبلت های بزرگ است و حتی در سال ۲۰۱۷ نیز این برتری برای تبلت های کوچک باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.