ریشه اضطراب اجتماعی در کجاست و چطور درمان می شود؟

تجربیات گذشته یکی از دلایل ریشه اضطراب اجتماعی

در صورتی که مقاله ریشه اضطراب اجتماعی را مطالعه می‌کنید، قطعاً به دنبال کسب اطلاعات پیرامون این قضیه هستید. منظور از اضطراب اجتماعی ترسی ناتوان‌کننده است. این ترس می‌تواند روی همه جنبه‌های زندگی فرد تأثیرات ناگواری بگذارد. افراد بسیاری به دلیل این ترس از بهترین موقعیت‌های اجتماعی و تحصیلی خود صرف‌نظر می‌کنند. گاهی پیش می‌آید که در نوع شدید آن زندگی فرد مختل می‌شود و کیفیت پایینی دارد. در این مقاله هدف ما بررسی این اختلال، ریشه آن و ارائه راه‌حل‌های درمانی مناسب است.

اضطراب اجتماعی را بشناسید

اضطراب اجتماعی باعث ترس شدید از مهمانی‌ها و قرارهای ملاقات، صحبت در جمع و غذا خوردن در رستوران‌ها می‌شود. زمانی تشخیص اضطراب اجتماعی برای فرد داده می‌شود که این ترس فراگیر باشد و زندگی فرد را مختل کند. فردی که دارای این اختلال است، در تعاملات، استرس و ترس فراوان تجربه می‌کند. از عللی که باعث به‌ وجود آمدن این اختلال می‌شود، می‌توان به استعداد ژنتیکی، تجربیات دوران کودکی و عملکرد غیرعادی مغز اشاره کرد. با اینکه این اختلال مشکلات فراوانی برای افراد مبتلا به وجود می‌آورد؛ اما می‌توان علائم آن را مدیریت کرد.

ریشه اضطراب اجتماعی و احساس خجالت از حضور در جمع
اضطراب اجتماعی و احساس خجالت از حضور در جمع

ریشه اضطراب اجتماعی

بررسی ریشه اضطراب اجتماعی یکی از مواردی است که باید مد نظر قرار دهید و علل اضطراب اجتماعی را پیدا کنید. در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

• تجربیات و اتفاقات گذشته یکی از دلایل اضطراب اجتماعی هستند.
• از دیگر دلایل این بیماری، باورهای منفی و رفتارهای ناسازگارانه است.
• یکی دیگر از دلایل اضطراب اجتماعی، خلق‌وخوی بازدارنده و سبک دلبستگی ناایمن است.
• ژنتیک یکی از علت‌هایی است که باعث این اختلال می‌شود. اگر بستگان فرد دارای این اختلال باشند، احتمال اینکه فرزند به این بیماری دچار شود، زیاد است.

• نورولوژی یکی دیگر از دلایل ابتلا به این اختلال است. این عامل مربوط به یک قسمت مغز است که با بیماری‌های اضطرابی ارتباط دارد.
. تأثیرات فناوری‌های مدرن از دیگر دلایل اضطراب اجتماعی است. افراد زمان کمی را به ارتباط چهره‌به‌چهره می‌پردازند و به‌ مرور این مورد باعث اضطراب اجتماعی می‌شود.
• بعضی از رویدادها و موقعیت‌ها باعث اضطراب اجتماعی می‌شوند که با نام محرک‌های فیزیکی شناخته می‌شوند.

تجربیات گذشته یکی از دلایل ریشه اضطراب اجتماعی
تجربیات گذشته یکی از دلایل اضطراب اجتماعی

بررسی تجربیات و اتفاقات گذشته

ریشه اضطراب اجتماعی با تجربیات و اتفاقات گذشته ارتباط دارد. لازم است بدانید که اغلب افراد در نتیجه تجربیات آسیب‌زا و محل‌هایی که از اضطراب لبریز هستند، به این بیماری دچار می‌شوند. در زیر چند نمونه از این تجربیات و محیط‌ها را بیان می‌کنیم.

• فردی که در مکان دور بدون هیچ دوستی و به ‌تنهایی به تحصیل می‌پردازد، به انزوای اجتماعی دچار می‌شود.
• دوران کودکی با والدینی که بیش از حد از فرد محافظت می‌کنند و همیشه کنترل‌کننده و محدودکننده و پراسترس هستند، باعث این اختلال می‌شود.
• آزارهای جنسی، فیزیکی، عاطفی و کلامی منجر به اضطراب اجتماعی می‌شوند.
ن والدین فرد با اینکه اضطراب بسیار ناتوان‌کننده است، آن را نادیده می‌گیرند و خنده‌دار تلقی می‌کنند.

• اعتیاد به مواد مخدر یا سابقه اعتیاد منجر به اضطراب اجتماعی می‌شود.
• طلاق، خشونت یا اختلافات خانوادگی می‌توانند باعث اضطراب اجتماعی در فرد شوند.
• تجربه بیماری‌های روانی منجر به اضطراب اجتماعی می‌شود.

بررسی باورهای منفی و رفتار ناسازگارانه

افراد مختلف برای اینکه از خود در برابر تهدیدها محافظت کنند، از سیستمی از باورهای منفی و رفتار ناسازگارانه استفاده می‌کنند که به اضطراب اجتماعی می‌انجامد. افرادی که دارای این اختلال هستند، هنگام اضطراب نشخوارهایی از جمله موارد زیر را تجربه می‌کنند.

• “من یک کار شرم‌آور انجام خواهم داد.”
• “من فرد دوست‌داشتنی نیستم.”
• “قطعاً من موقع صحبت غش می‌کنم.”
• “وقتی وارد جمع شوم، همه به من می‌خندند.”

موارد بالا تنها نمونه‌ای از این افکار هستند که در اغلب اوقات با عزت‌ نفس مرتبط هستند. برای افراد مبتلا آسان است که باور کنند، در موقعیت‌های اجتماعی نمی‌توانند ترس‌هایشان را کنترل کنند.

سبک دلبستگی ناایمن مؤثر در ریشه اضطراب اجتماعی
سبک دلبستگی ناایمن مؤثر در اضطراب اجتماعی

بررسی خلق‌وخوی بازدارنده و سبک دلبستگی ناایمن

خلق‌وخوی بازدارنده و سبک دلبستگی ناایمن ریشه اضطراب اجتماعی به شمار می‌آیند. برخی از افراد از همان ابتدای تولد و حتی در دوران نوزادی تمایل به کناره‌گیری از موقعیت‌ها را دارند. براساس مطالعاتی که در حوزه اضطراب انجام شد، خلق‌وخو و سبک‌های دلبستگی عاملی در ایجاد انواع اضطراب از جمله اضطراب اجتماعی است.

ژنتیک عاملی مؤثر در اضطراب اجتماعی

براساس مطالعات انجام شده در حوزه بررسی ریشه اضطراب اجتماعی، این نتیجه حاصل شد که ژنتیک عاملی مؤثر در اختلال اضطراب اجتماعی است. افرادی که والدین آن‌ها دارای این اختلال هستند، به‌ احتمال زیاد این افراد نیز دچار خواهند شد.

عوامل عصبی مرتبط با اضطراب اجتماعی

طبق تحقیقاتی که در حیطه اضطراب اجتماعی انجام شد، این نتایج به دست آمد که فعالیت در قسمت‌های مختلف مغز از عوامل به‌ وجود آورنده این اختلال است.

• بیش‌فعالی در آمیگدال و نواحی لیمبیک
• افزایش در پردازش‌های مربوط به هیجان در قسمت پیش پیشانی
• کمبود انتقال‌دهنده‌هایی از جمله دوپامین و سروتونین

تأثیر فناوری در ایجاد ریشه اضطراب اجتماعی
تأثیر فناوری در ایجاد اضطراب اجتماعی

فناوری و تأثیر آن در اضطراب اجتماعی

یکی از عواملی که جزء ریشه اضطراب اجتماعی شناخته می‌شود، تأثیرات فناوری است. امروزه با وجود اینترنت و انواع شبکه‌های اجتماعی افراد تمایل کمتری به ملاقات حضوری دارند. بازی‌های آنلاین زیادی باعث ارتباط افراد می‌شوند. شواهد بسیاری تأیید می‌کنند که فناوری باعث گسترش اضطراب اجتماعی می‌شود.

محرک‌های فیزیکی مؤثر در اضطراب اجتماعی

رویدادهای فیزیکی و محرک‌های مختلف باعث به‌ وجود آمدن افکار مضطرب و علائم مختلف فیزیولوژیکی از جمله تنگی نفس می‌شوند. در اینجا چند نمونه از این رویدادها و محرک‌ها بیان می‌شوند.

• ترک خانه که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد.
• یکی دیگر از محرک‌های فیزیکی که باعث اضطراب اجتماعی می‌شوند، تعامل با افراد جدید یا ورود افراد در محیط ناآشنا است.
• موقعیت‌هایی مانند سخنرانی در جمع، انواع مصاحبه‌های شغلی و قرار ملاقات با افراد جدید باعث اضطراب اجتماعی می‌شوند.
• نگاه‌های مختلف و قضاوت‌آمیز در جمع‌های مختلف به اضطراب اجتماعی منجر می‌شوند و ریشه اضطراب اجتماعی هستند.

درمان اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی یکی از بیماری‌هایی است که نیاز به درمان دارد. درمان اضطراب اجتماعی به روش‌های گوناگون امکان‌پذیر است. از روش‌های مناسب برای آن درمان شناختی رفتاری به همراه دارو درمانی است. برای این اختلال ۱۲ تا ۱۶ جلسه درمانی نیاز است.

در این جلسات، پس از اینکه ریشه اضطراب اجتماعی مشخص شد، برنامه‌های مناسب برای افزایش اعتماد به ‌نفس در نظر گرفته می‌شوند. آموزش مهارت‌های مناسب به فرد کمک می‌کند که ترس‌های خود را مدیریت کند و وارد اجتماع شود.

درمان این اختلال به ‌صورت تیمی است که به ‌وسیله فرد بیمار و درمانگر اتفاق می‌افتد. در این روش، فرد مبتلا به همراه درمانگر افکار مخرب و منفی را شناسایی کرده و اقدام به تغییر آن‌ها می‌کند. بیمار به‌ جای اینکه روی گذشته متمرکز شود، بر حال تمرکز می‌کند. از داروهای مؤثر در اضطراب اجتماعی می‌توان به فلوکستین، پاروکستین و سرترالین اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی ریشه اضطراب اجتماعی پرداختیم. این اختلال یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده است که روی کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد و نیازمند درمان است. افراد مختلف با وجود این ترس از بهترین موقعیت‌های زندگی صرف‌نظر می‌کنند. دلایل بی‌شماری برای این اختلال وجود دارند که می‌توان به تجربیات و اتفاقات گذشته، عوامل ژنتیکی، فناوری و غیره اشاره کرد. از درمان‌های مناسب برای اضطراب اجتماعی درمان شناختی– رفتاری به همراه دارودرمانی اتفاق می‌افتد. عنصر کلیدی در درمان این بیماری همکاری درمانگر و بیمار است تا عوامل به‌وجودآورنده بیماری را شناسایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.