فیلم ذهنی چیست و چه کمکی به ما میکند؟

از فیلم ذهنی تا رسیدن به اهداف

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که فیلم ذهنی چیست؟ یکی از راه‌های تحقق رؤیاها و رسیدن به اهداف تجسم خلاق و ساختن یک فیلم ذهنی از آرزوها است. امروزه شواهد غیرقابل‌انکاری وجود دارد که اذعان می‌کند تصور یک موضوع در ذهن می‌تواند نواحی مختلفی از مغز را تحریک کرده و ذهن را برای دست‌یابی به اهداف برنامه‌ریزی کند. تنها کافی است روش‌های تجسم خلاق و تمرکز ذهنی بر روی رؤیاها را بیاموزید. در این شرایط زمینه برای تحقق رؤیاها فراهم می‌شود.

نورمن وینسنت پیل در کتاب تصویرسازی مثبت می‌نویسد تجسم شامل یک تصویرسازی واضح و دقیق از اهداف در ذهن خودآگاه هست. برای تحقق این اهداف باید به‌قدری آن را تکرار کنید تا در ضمیر ناخودآگاه شما قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم به سؤال فیلم ذهنی چیست پاسخ دهیم و شما را برای تجسم یک فیلم ذهنی آماده کنیم.

فیلم ذهنی چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟
فیلم ذهنی چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟

نکات مهم برای دیدن یک فیلم ذهنی

تجسم رؤیاها چگونه است و اصلاً ما چگونه می‌توانیم رؤیاهایمان را مجسم کنیم درحالی‌که هرگز در آن موقعیت‌ها نبوده‌ایم؟ هرچند ممکن است بعضی از افراد به قدرت فیلم ذهنی در تحقق رؤیاها شک داشته باشند، ولی این به این معنا نیست که واقعاً نمی‌تواند کار کند.

قدرت ذهن در ساخت رؤیاها و یافتن مسیرهای رسیدن به آن غیرقابل‌انکار است. وقتی شما یک رؤیا را می‌بینید می‌توانید آن را تجسم کنید. با دیدن فیلم ذهنی شما به طور ناخودآگاه مسیرهای رسیدن به اهداف خود را پیدا خواهید کرد. تنها کار شما باور به رؤیا و استمرار است. ناامید نشوید و به مسیر ادامه دهید. شما خالق رؤیاهایتان هستید و می‌توانید با قدرت ذهن خود آنها را محقق کنید.

وابسته به هدف موردنظر شما فیلم ذهنی موردنظر برایتان پخش می‌شود. قبل از فیلم ذهنی یک فیلم زیبابین می‌بینید که شما را در حالت خلسه قرار می‌دهد. این به معنی بهترین زمان برای تجسم رؤیاهاست.

شرح کامل نکات که باید به آن‌ها توجه داشته باشید

نکاتی که هنگام دیدن فیلم ذهنی باید به آن توجه کنید بدین شرح است:

• رؤیا خود را احساس کنید و خود را در آن موقعیت تصور کنید. مثلاً اگر رؤیا گرفتن ترفیع از رئیستان را دارید می‌توانید فیلمی را ببینید که رئیستان با لبخندی شما را به سمت دفتر جدیدتان هدایت می‌کند. هرچه صحنه ساده‌تر باشد تصور آن بهتر انجام می‌شود.

• بهترین زمان برای تجسم خلاق و دیدن فیلم ذهنی قبل از خواب و ساعاتی است که ذهن و بدن در حالت آرام و ریلکس قرار دارد. این حالات آرام را محققان هیپناگوژیک می‌گویند. همچنین این زمان‌ها بهترین زمان برای گفتن عبارات تأکیدی است. عباراتی مانند: روزبه‌روز از هر نظر بهتر می‌شوم، خدا خواسته من صاحب بهترین خانه و بهترین شغل باشم، مسیرهای جدیدی برای رسیدن به اهدافم پیدا کرده‌ام و هر عبارت تأکیدی مرتبط با اهدافتان.

• یکی دیگر از زمان‌های بسیار مناسب برای تجسم رؤیا هنگامی است که تازه از خواب بیدار شده‌اید. لحظات هیپناگوژیک که در حالتی بین خواب و بیداری هستید نیز زمان‌هایی بسیار مناسب برای تجسم خلاق است.

• ساخت سریال ذهنی باید به شکلی شفاف و واضح باشد نه مشوش و غیر واضح. رؤیایتان را مانند یک سریال یا فیلم ببینید و آن را در ذهن تجسم کنید.

نکات مهم برای دیدن یک فیلم ذهنی چیست
نکات مهم برای دیدن یک فیلم ذهنی

از فیلم ذهنی تا رسیدن به اهداف

فیلم ذهنی چیست و چقدر زمان می‌برد تا از مرحله تجسم به مرحله تحقق برسیم؟ ممکن است بعضی از افراد به شما بگویند که ما رؤیاهایمان را تجسم کردیم ولی اتفاقی نیفتاد. نکته مهم در ساخت فیلمهای ذهنی صبر کردن و زمان دادن است. شما باید استمرار داشته باشید و ناامید نشوید. هر شب و هر روز رؤیایتان را تجسم کنید، با رؤیا خود زندگی کرده و آن را برآورده شده تصور کنید.

حتی می‌توانید از عبارت‌هایی استفاده کنید که گویی به هدف خود رسیده‌اید. در ذهنتان از اینکه به هدف خود رسیده‌اید ابراز خوشحالی کنید. از کسانی که شما را در مسیر رسیدن به این اهداف کمک کره‌اند تشکر کنید. از خداوند تشکر کرده و از عبارات تأکیدی مثبت و شکرگزاری استفاده کنید.

ذهن انسان فیلمی که دیده را باور می‌کند و بهترین مسیری که شما را به هدف می‌رساند پیش روی شما قرار می‌دهد. شاید شنیده‌اید بعضی از افراد موفق می‌گویند که در زندگی‌شان معجزه شده است. معجزه همان تجسم خلاق و باور شما به رؤیاهایتان است.

فیلم ذهنی چیست و به چه ابزاری نیاز دارد؟ ابتدا با دیدن فیلم زیبابین، خود را در مرحله تجسم خلاق قرار دهید. دیدن فیلم را چند مرتبه در روز و تا دست‌کم ۲۱ روز در ماه تکرار کنید. بسته به هدف خود فیلم ذهنی ببینید. بهتر است فیلم ذهنی را در تاریکی تماشا کنید.

از فیلم ذهنی تا رسیدن به اهداف
از فیلم ذهنی تا رسیدن به اهداف

نوشتن اولین مرحله تحقق رؤیاها

اولین مرحله شروع تجسم نوشتن رؤیاهاست. برای این کار تنها به یک دفترچه کوچک و یک ‌قلم نیاز دارید. نترسید و شروع کنید. استیو هاروی، سخنران انگیزشی و کمدین بزرگ آمریکایی، در بخشی از سخنرانی‌های خود گفته است که زمانی در زندگی خود هیچ‌چیز نداشت و تنها رؤیا بزرگی داشت که از کودکی همراه او بود.

زمانی در مدرسه برای ارائه انشا با موضوع «دوست دارید در آینده چه‌کاره شوید» پای تخته فراخوانده شد. او گفت: دوست دارد که در تلویزیون باشد و سخنرانی کند. این در حالی بود که او لکنت زبان داشت. معلم و بقیه شاگردان او را مسخره کردند اما استیو اکنون یک سخنران و یک کمدین بزرگ است. او همواره راز موفقیت خود را در نوشتن رؤیاهایش بیان کرده است. آنها را بنویسید و با دیدن یک فیلم ذهنی رؤیا خود را تجسم کرده و به واقعیت تبدیل کنید.

نوشتن اولین مرحله تحقق رؤیاها
نوشتن اولین مرحله تحقق رؤیاها

جمع‌بندی

رسیدن به رؤیاها و اهداف با تجسم و تصویرسازی آنها دست‌یافتنی است. اگرچه ممکن است بعضی از افراد به شما بگویند که این ممکن نیست اما از لحاظ علمی و روان‌شناختی این امر اثبات شده است. وقتی شما تصویری از رؤیا خود را در ذهنتان می‌سازید در واقع ذهنتان را برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرده‌اید. وقتی تجسم رؤیا جزو برنامه روزانه شما می‌شود هم ذهن و حتی بدن شما در جهت رسیدن به آن اهداف قدم برمی‌دارد. ما در این مقاله روش رسیدن به اهداف با ساخت فیلم ذهنی را آموختیم و به سؤال فیلم ذهنی چیست پاسخ دادیم.