نقد و بررسی روش های مرسوم برای تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس یکی از مواردی است که در زندگی روزانه باید به آن توجه داشته باشید. شما در زمینه عزت نفس خود را چگونه می‌بینید؟ آیا وقتی روبروی آینه می‌ایستید به تحسین خود می‌پردازید یا خیر؟ پایین بودن اعتماد به نفس و ارزش خود را پایین احساس‌کردن در جامعه امروزی ما به یک بیماری تبدیل شده است.

افراد بسیاری با این بیماری درگیر هستند و به مقایسه خود با افراد مشهور می‌پردازند. بیشترین آمار اعتماد به نفس پایین، در بین جوانان مشاهده شده است. منظور از عزت نفس این است که ارزش‌های خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در این مقاله مقصود ما ارائه روش‌های مفید برای تقویت کردن اعتماد به نفس است.

اعتماد به‌ نفس بالا و قوی از نظر رفتاری
اعتمادبه‌نفس بالا و قوی از نظر رفتاری

اعتمادبه‌نفس چیست؟

قبل از ارائه راه‌های تقویت اعتماد به نفس، لازم دانستیم شما را با تعریف اعتمادبه‌نفس به‌طورکلی آشنا کنیم. اعتمادبه‌نفس یک باور اعتماد به توانایی‌ها در کنترل زندگی است. امکان دارد اعتمادبه‌نفس تنها در یک زمینه تخصصی خاص وجود داشته باشد اما در سایر زمینه‌ها خیر. فردی که دارای اعتمادبه‌نفس بالا است نه‌تنها از نظر جسمی و روحی سالم است، بلکه در زمینه‌های حرفه‌ای که به فعالیت می‌پردازد، موفق‌تر است.

به طور نمونه تحقیقات بسیاری نشان داده است افرادی که با اعتمادبه‌نفس بوده، از نظر تحصیلی موفق‌تر هستند. جالب است بدانید فردی که دارای اعتمادبه‌نفس بالا است اهداف را پیگیری می‌کند تا نتیجه دلخواه او حاصل شود. سطح اعتمادبه‌نفس حتی با نحوه برخورد با دیگران تأثیرگذار است.

روش‌های مرسوم برای تقویت اعتمادبه‌نفس

خوشبختانه روش‌های زیادی برای بالا بردن اعتماد به نفس وجود دارند که شما می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید. در زیر قصد داریم روش‌های مرسوم برای تقویت اعتمادبه‌نفس را بیان کنیم.

مقایسه نکردن خود با دیگران برای داشتن اعتماد به‌ نفس
مقایسه نکردن خود با دیگران برای داشتن اعتمادبه‌نفس

• مقایسه نکردن خود با دیگران

یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس این است که خود را با دیگران مقایسه نکنید. افراد بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف به مقایسه چهره خود با دیگران می‌پردازند. شاید خود را از نظر حقوق دریافتی با نزدیک‌ترین دوست خود مقایسه کنید. یکی از نظریه‌های روان‌شناسی با عنوان مقایسه اجتماعی بیان می‌کند مقایسه یک عمل طبیعی است اما کمک‌کننده نیست.

تحقیقاتی نشان داده است افرادی که بیشتر نسبت به‌ ظاهر، موقعیت اجتماعی و… دوستان یا افراد دیگر حسادت می‌کنند، احساس بدتری نسبت به خود دارند. اگر شما شخصی هستید که نسبت به زندگی دیگران حسادت می‌کنید بد نیست که کمی روی نکات مثبت خود نیز تأکید کنید. یک دفتر سپاسگزاری داشته باشید تا بیشتر روی نکات مثبت خود متمرکز شوید.

• احاطه کردن خود با افراد خوش‌بین و مثبت

بهتر است در مورد این جمله کمی تأمل کنید و ببینید افرادی که اطراف شما را احاطه کرده‌اند چگونه هستند؟ آیا شما را بالا می‌برند و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند؟ آیا شما را همان‌طور که هستید مورد پذیرش قرار می‌دهند یا خیر؟ افرادی که با آن‌ها معاشرت می‌کنید با حرف‌ها و رفتارهایشان می‌توانند باعث تقویت اعتماد به نفس شما شوند. اگر بعد از ارتباط و رفت‌وآمد با دوستی احساس بدی پیدا می‌کنید زمان خداحافظی فرا رسیده است.

انجام مدیتیشن برای بالابردن اعتماد به‌ نفس
انجام مدیتیشن برای بالابردن اعتمادبه‌نفس

• مراقب بدن خود بودن

یکی از روش‌های تقویت اعتماد به نفس این است که مراقب بدن خود باشید. شما باید برای بدن، ذهن و روح خود کارهای مثبت انجام دهید. کارهای مثبت باعث افزایش اعتماد به نفس خواهند شد. در اینجا چند روش مراقبت از خود را بیان می‌کنیم:

• زمانی که شما تغذیه سالم داشته باشید در نتیجه احساس بهتر و سطح بالای اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهید کرد.
• یکی دیگر از روش‌های تقویت اعتماد به نفس ورزش است. مطالعات نشان داده زمانی که اقدام به فعالیت بدنی منظم می‌کنید و اندام شما مناسب می‌شود احساس اعتمادبه‌نفس بالاتری خواهید داشت.
• مدیتیشن یا همان تمرین‌های آرام‌بخش می‌تواند به افزایش اعتمادبه‌نفس کمک کند. از فواید مدیتیشن خودداری از خودگویی منفی، پذیرش خود و کاهش صحبت‌های ذهنی غیرمفید است.
• خواب باکیفیت می‌تواند به بالا بردن اعتماد به نفس و داشتن احساس بهتر کمک کند و برعکس خواب ناکافی بر احساسات شما تأثیر ناگوار می‌گذارد.

در واقع یکی از نکات مثبت که باید مدنظر قرار دهید مراقبت از خود است که در تقویت اعتماد به نفس مؤثر است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تمجید از خود در جلوی آینه برای بالا بردن اعتماد به نفس
تمجید از خود در جلوی آینه

• مهربان بودن با خود

مهربان بودن نسبت به خود همان شفقت به خود است. افرادی که نسبت به خود شفقت دارند در هنگام شکست‌ها خود را سرزنش نمی‌کنند و به تلاش بیشتر می‌پردازند. مهربانی نسبت به خود باعث می‌شود از نظر رفتار و کردار انعطاف‌پذیر شوید. مطالعات مختلف پیوند بین مهربانی به خود و تقویت اعتماد به نفس را نشان داده‌اند.

زمانی که شما در یک موقعیت کم می‌آورید یا به نتیجه دلخواه نمی‌رسید باید بدانید این چالش‌ها بخشی از انسان بودن است و آن را بپذیرید. سعی کنید تجربیاتی که در آن‌ها شما با شکست روبرو شده‌اید را با دلسوزی مرور کنید.

• تمرین خودگویی مثبت

خودگویی منفی می‌تواند به شخصیت شما ضربه وارد کند و شما را متقاعد کند که از عهده هیچ کاری برنمی‌آیید؛ در نتیجه باعث کاهش عزت‌نفس در شما می‌شود. جالب است بدانید خودگویی مثبت باعث شفقت به خود، کنار آمدن با مشکلات و شک و تردیدها می‌شود. زمانی که این افکار به سراغ شما می‌آیند به خود بگویید این افکار همیشه دقیق نیستند و در پی راهی برای تبدیل افکار منفی به مثبت باشید.

• روبه‌روشدن با ترس‌ها

برای تقویت اعتماد به نفس سعی کنید کارهای خود را به تعویق نیندازید. به طور مثال درخواست برای قرار ملاقاتی که دارید را کنسل نکنید. در این موقع مواجهه با ترس‌هایتان بهترین روش برای این است که اعتمادبه‌نفس را تقویت کنید. رویارویی با بعضی از ترس‌ها که علت آن کمبود اعتمادبه‌نفس است می‌تواند کمک‌کننده باشد. با خودتان یک جمله را تکرار کنید و بگویید این یک آزمایش است تا خود را بسنجید.

گاهی انسان باید با ترس‌هایش روبرو شود تا متوجه شود که چند اشتباه یا اضطراب آن‌قدرها هم بد نیست و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد. هر بار که شما بر این احساسات غلبه کنید اعتمادبه‌نفس شما افزایش پیدا می‌کند و در دفعه‌های بعدی قطعاً بهتر عمل می‌کنید. روبرو شدن با ترس‌ها به فرد کمک می‌کند با عواقب منفی بزرگ‌تر کنار بیایید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی عزت نفس پرداختیم و همچنین روش‌هایی را برای تقویت اعتماد به نفس بیان کردیم. با به‌کاربستن این روش‌های کاربردی می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را به مقدار زیادی افزایش دهید. از روش‌هایی که به بالا بردن اعتماد به نفس کمک می‌کند می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. در کل خود را با دیگران مقایسه نکنید، نسبت به خود با مهربانی رفتار کنید، خودگویی مثبت را تمرین کنید و با ترس‌هایتان روبرو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.