تعریف انرژی کندالینی از نظر علما و اهل‌فن

انرژی کندالینی دارای مزایای بسیار متعددی است

کندالینی یک اصطلاح سانسکریت به معنای حلقه‌دار است. این روش مدیتیشن به نوع خاصی از مراقبه اشاره دارد که در آن اعتقاد بر توانایی بیدار کردن کامل پتانسیل آگاهی شما (با روش‌های مختلف) است. درواقع افرادی که به‌وسیله کندالینی بیدار شوند، خواهد توانست از تمام پتانسیل ذهن خود استفاده کنند. اگر درباره این روش برای بیدارسازی خود کنجکاو هستید، با ما همراه باشید تا در مورد تعریف انرژی کندالینی از نظر علما و اهل‌فن اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

سابقه انرژی کندالینی

بر اساس تئوری پشت مدیتیشن کندالینی، انرژی زندگی در پایه ستون فقرات شما (چاکرای ریشه) قرار دارد و مانند یک مار پیچیده شده است. در تصویر پایین می‌توانید نمونه کامل این تئوری را مشاهده کنید. در مدیتیشن کندالینی، شما می‌توانید برای بیدار کردن این انرژی و رسیدن به پتانسیل اصلی خود از چندین روش مختلف استفاده کنید. ازجمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• نفس عمیق
• مودرا (حرکات دست)
• مانترا (عبارات)
• حرکات فیزیکی

اعتقاد بر این است که این تمرینات انرژی خفته را در بدن شما برمی‌انگیزد و آن را در امتداد چاکراها (مراکز انرژی) حرکت می‌دهد تا زمانی که به نقطه آزاد شدن در چاکرای هفتم (تاج) یعنی سر شما برسد. این آزاد شدن انرژی باعث تعادل درونی، بیداری و روشنگری خواهد شد. آموزه‌های کندالینی برای اولین‌بار در اوپانیشادها، مجموعه‌ای از متون مذهبی هندو ظاهر شد. برآوردها حاکی از آن است که نگارش این نوشته‌های مقدس در حدود ۸۰۰ تا ۵۰۰ قبل از میلاد آغاز شده است.

در کندالینی، انرژی در ستون فقرات متمرکز است
در کندالینی، انرژی در ستون فقرات متمرکز است

بیداری با استفاده از کندالینی

تجربه بیداری با استفاده از کندالینی هم برای افرادی که آماده باشند و هم برای افرادی که آماده نباشند، رخ می‌دهد. طبق سنت هندوها، برای اینکه بتوان این انرژی معنوی را با هم ادغام کرد، معمولاً قبل از آن یک دوره تصفیه و تقویت دقیق بدن و سیستم عصبی لازم است. برای این کار یوگا و تانترا را پیشنهاد می‌کنند.

کندالینی را می‌توان توسط یک گورو (معلم) بیدار کرد؛ اما بدن و روح باید با ریاضت‌های یوگا، مانند پرانایاما یا کنترل نفس، تمرین‌های بدنی، تجسم و سرود خواندن آماده شود. به دانش‌آموز بیشتر توصیه خواهد شد که راه انرژی کندالینی را با دلی باز طی کند. به طور سنتی، مردم از آشرام‌ها در هند بازدید می‌کردند تا انرژی خفته خود را با مدیتیشن منظم، خواندن مانترا، مطالعات معنوی و تمرین آساناهای فیزیکی مانند کندالینی یوگا بیدار کنند. به این فرایند بیداری کندالینی می‌گویند.

انرژی کندالینی یک ریشه قدیمی در تاریخ هند دارد
کندالینی یک ریشه قدیمی در تاریخ هند دارد

فواید استفاده از کندالینی

برخی افراد در ابتدا جذب ویژگی‌های کندالینی و ثروت می‌شوند؛ ولی افرادی که مدیتیشن کندالینی را به‌صورت مداوم تمرین می‌کنند، گزارش داده‌اند که با استفاده از انرژی کندالینی طیف وسیعی از مزایای مختلف را به دست آورده‌اند. بعضی از این مزایا عبارت‌اند از:

• افزایش ذهن‌آگاهی و شفقت
• بهبود ارتباط با خود و دیگران
• الهام گرفتن
• ذهن روشن
• توسعه بیشتر روح و اعمالی که نیاز به انرژی روح دارند
• هدف و نیت بیشتر و بهتر در اعمال خود

بعضی از این مزایا توسط مطالعاتی که بر روی یوگا با کندالینی انجام گرفت به‌درستی تأیید شدند. در ادامه به طور مختصر در مورد هر یک از این مزایا صبحت کرده‌ایم.

کاهش استرس

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که یوگا کندالینی می‌تواند استرس را به‌سرعت کاهش دهد. نویسندگان این مطالعه اضافه می‌کنند که مراقبه کندالینی ممکن است برای بیماری‌های مرتبط با استرس بالا، ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی و بی‌خوابی مفید باشد.

کاهش اضطراب

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که یوگا کندالینی ممکن است علائم اختلال اضطراب فراگیر را کاهش دهد.

عملکرد شناختی بهبودیافته

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷، یوگای کندالینی و تمرینات تقویت حافظه را به‌عنوان درمان‌های بالقوه برای اختلالات شناختی در ۸۱ سالمند مقایسه کرد. نتایج نشان می‌دهد که درحالی‌که به نظر می‌رسد هر دو مداخله به بهبود حافظه کمک می‌کنند، یوگا کندالینی به بهبود عملکرد اجرایی نیز کمک خواهد کرد.

انرژی کندالینی دارای مزایای بسیار متعددی است
کندالینی دارای مزایای بسیار متعددی است

روش انجام و استفاده کندالینی

با هزاران تکنیک برای انتخاب، انجام مراقبه کندالینی می‌تواند کمی پیچیده به نظر برسد. اگر می‌خواهید از انرژی کندالینی برای رفع نگرانی خاصی استفاده کنید، معلم می‌تواند در مورد تکنیک‌های خاص شما را راهنمایی کند. مراقبه کندالینی یک رویکرد جامع است؛ بنابراین اگر در مدیتیشن تازه‌کار هستید، بهتر است ابتدا دوره کندالینی را با یک تمرین کننده امتحان کنید.

به‌صورت عمودی روی صندلی یا روی زمین بنشینید و ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. با بسته نگه‌داشتن چشم‌ها، نگاه خود را به فضای مرکز پیشانی بین ابروهای خود معطوف کنید. شروع به تمرکز روی نفس خود کنید. دم و بازدم را فقط از طریق بینی انجام دهید و بر حس تنفس تمرکز کنید. سپس، شروع به کند کردن نفس خود کنید به‌طوری‌که هر دم و بازدم باید ۳ تا ۴ ثانیه طول بکشد.

تنفس خود را به بخش‌های مساوی تقسیم کنید. به‌جای یک دم طولانی به مدت ۴ ثانیه و سپس یک بازدم طولانی، هر دم و بازدم را به چهار قسمت تقسیم کنید. ۳ تا ۵ دقیقه ادامه دهید. مدیتیشن خود را با یک نفس عمیق (دم و بازدم) کامل کنید. درحالی‌که بازوهای خود را تا تمام طول بدن خود بالا می‌برید، یک بار دیگر نفس بکشید. در حین بازدم آرام باشید.

بخش‌های متعددی تحت‌تأثیر انرژی کندالینی قرار می‌گیرند
بخش‌های متعددی تحت‌تأثیر کندالینی قرار می‌گیرند

سخن پایانی

انرژی کندالینی یکی بهترین روش‌ها برای رسیدن به خود واقعی است. علاوه بر مزایای گفته‌شده، تجربه‌کنندگان از رابطه بین کندالینی و ثروت نیز سخن گفته‌اند. دوره کندالینی می‌تواند بسته به شخص متفاوت باشد. اگرچه توصیه می‌شود جلسات اول خودآگاهی به‌وسیله کندالینی با همراهی یک معلم انجام شود؛ اما می‌توان گفت این موضوع چندان اهمیت ندارد.

درواقع هر فرد می‌تواند باتوجه‌به نیاز خود نسبت به انجام تمرین‌های کندالینی اقدام کند. می‌توان گفت بهره‌گرفتن از کندالینی علاوه بر عدم نیاز به پشت سر گذاشتن مراحل متعدد می‌تواند یک روش بسیار مناسب برای رسیدن به اهداف مختلف باشد. توجه داشته باشید که بیداری به کمک کندالینی برای همه افراد رخ نخواهد داد و تنها افراد کمی آن را تجربه خواهند کرد.