تفکر مثبت در زندگی؛ مثبت اندیشی و دیدن نیمه پر لیوان

می‌توانید تفکر منفی را به تفکر مثبت در زندگی تغییر دهید

تفکر مثبت در زندگی دقیقاً نشان‌دهنده این مطلب است که شما چه دیدی نسبت به خود دارید؟ آیا نسبت به خود خوش‌بین هستید یا شخصیت بدبینی دارید؟ شاید جالب باشد اگر بدانید که این تفکر تا چه اندازه بر سلامت شما تأثیر می‌گذارد و تا چه حد کمک می‌کند تا بتوانید استرس خود را مدیریت کنید.

تفکر مثبت در زندگی
باید بتوانید بدترین اتفاقات ناخوشایند را از دیدی بهتر بنگرید

تفکر مثبت یا مثبت اندیشی

اشتباه نکنید! تفکر مثبت در زندگی به این معنا نیست تمام موقعیت‌های ناگوار و ناخوشایند زندگی را به دست باد فراموشی دهید، بلکه به این معنا است که بتوانید حتی بدترین اتفاقات ناخوشایند را از دیدی بهتر بنگرید و با نگاهی مثبت و سازنده‌تر آن را حلاجی کنید. برای این‌که بتوانید افکار مثبت روزانه را در زندگی خود جاری کنید، باید از خود گفتاری شروع کنید. شما در هر لحظه، در حال مکالمه‌ای بی‌پایان در ذهن خود هستید.

این مکالمات هم می‌توانند مثبت باشند، هم می‌توانند جریانی از مکالمات منفی باشند که هرگز پایان نمی‌پذیرند. برخی از این مکالمات، از جانب عقل و منطق است و برخی بر اساس تصورات نادرستی است که ناشی از کمبود اطلاعات یا حتی انتظارات نابجا هستند‌. کمی به این گفتگوی درون ذهنتان دقت کنید. اگر عمده این مکالمات منفی هستند، پس شما تفکر منفی در زندگی‌تان جریان دارد. اما اگر به خودتان و لحظه‌هایتان عشق می‌ورزید و مثبت حدیث نفس ‌می‌کنید، تبریک می‌گوییم. تفکر مثبت در زندگی شما برقرار است.

تفکر مثبت در زندگی حتی در مواقع بروز مشکلات
سعی کنید حتی در مشکلات هم جنبه‌های مثبت را پیدا کنید

تفکر مثبت را جدی بگیرید

وقتی حرف از تفکر مثبت در زندگی می‌زنیم، این بدان معنا است که مشکلات را پس نمی‌زنید، بلکه سعی می‌کنید برای آن‌ها راه حلی پیدا کنید. مدام غر نمی‌زنید و از شرایط خود شکایت نمی‌کنید. اجازه نمی‌دهید شرایط بد بر شما غلبه کند، بلکه دنبال راه چاره هستید تا شما بر آن غلبه کنید. سعی می‌کنید حتی در مشکلات هم جنبه‌های مثبت را پیدا کنید و بر آن‌ها تکیه کنید. این همان چیزی است که دانشمندان و روان‌شناسان به آن تفکر مثبت در زندگی می‌گویند و البته آن‌ را خالی از فایده نمی‌دانند.

از دانشمندان بپرسید

دانشمندان معتقدند تفکر مثبت در زندگی فواید بسیار زیادی دارد. حمله قلبی، افسردگی و حتی سرماخوردگی با تفکر مثبت از بین می‌روند و حتی در برخی از بیماری‌های جدی خطر مرگ کاهش پیدا می‌کند. سیستم ایمنی بدنتان را نیز می‌توانید با این شیوه تقویت کنید.

زمانی که درد دارید، این شیوه می‌تواند تحمل آن را برایتان ساده کند و باعث شود خلاقانه‌تر به حل مشکل فکر کنید. خلق‌وخوی شما همیشه سرشار از انر‌ژی است و روابط مثبت‌تری با اطرافیان برقرار می‌کنید. البته دانشمندان درست نمی‌دانند که تاثیر افکار مثبت در زندگی چرا می‌تواند این میزان سلامتی فرد را تضمین کند. شاید چون افراد می‌توانند با موقعیت استرس‌زا کنار بیایند. از طرفی این افراد ناخودآگاه تمایل دارند تا سبک سالم‌تری برای زندگی خود در پیش بگیرند و فعالیت بدنی بیشتری دارند.

تأثیر تفکر مثبت در زندگی
تأثیر افکار مثبت بر همه جوانب زندگی

تفکر منفی ممنوع

آیا می‌دانید کدام تفکرات را باید برچسب تفکر منفی بزنید؟ ویژگی این تفکرات به طور خلاصه این‌چنین است:

● زمانی که بخش منفی یک موقعیت را به‌اندازه‌ای بزرگ کنید که بخش‌های مثبت را تحت‌الشعاع قرار دهد، یعنی تفکر شما منفی است.
● برای هر اتفاق خودتان را سرزنش می‌کنید؟ این نشانه سیاه را از خود دور کنید.
● برای هر اتفاقی، بی‌آنکه بخواهید بدترین فاجعه را پیش‌بینی می‌کنید؟ خانواده شما از این‌همه تفکر منفی شما حتماً در عذاب خواهند بود.
● همیشه به دنبال مقصر اگر هستید، یعنی طرز تفکر شما منفی است.
● استانداردهای بسیار بالایی دارید که دسترسی به آن‌ها سخت است و اغلب شما و اطرافیانتان در رسیدن به آن شکست می‌خورید؟ متأسفیم. باید تفکر خود را تغییر دهید.
● اگر برای هیچ مطلبی حد وسط ندارید، بهتر است فکری برای تغییر در نظر داشته باشید.

می‌توانید تفکر منفی را به تفکر مثبت در زندگی تغییر دهید
می‌توانید تفکر منفی را به تفکر مثبت تغییر دهید

پیش به‌سوی تفکر مثبت

شاید ابتدا با شکست مواجه شوید، اما دست از تلاش برندارید. با تمرین و تکرار کارهایی که در ادامه ذکر شده است می‌توانید تفکر منفی را به تفکر مثبت تغییر دهید و از فواید آن در طولانی‌مدت بهره‌مند شوید.

تغییر مناطق منفی

ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید کجا از همه بیشتر افکار منفی به سراغتان می‌آید. کار، رفت‌وآمد یا رابطه؟ پس از یک نقطه کوچک شروع کنید و سعی کنید مثبت اندیشی را در آن حوزه جایگزین افکار منفی کنید. کم‌کم این حوزه‌ها و نقاط را بیشتر و بزرگ‌تر کنید.

خودارزیابی

هرازگاهی به خودتان ایست بدهید و بررسی کنید تا به اینجای روز چقدر افکار منفی به سراغتان آمده است. همان جا چرخش کنید و افکار منفی را تبدیل به مثبت‌ترین‌ها کنید.

شاد باشید

سعی کنید در هر موقعیتی که هستید بخندید و مطلبی برای خنده پیدا کنید. زمانی که در هر اتفاقی به دنبال نکات خنده‌دار باشید، استرس کمتری را تجربه می‌کنید.

زندگی سالم

در روز زمانی را برای ورزش اختصاص دهید. می‌توانید ۵ دوره ۵ دقیقه‌ای در طول روز ورزش کنید. رژیم غذایی خود را تغییر دهید و سعی کنید به‌اندازه کافی بخوابید. با تفکر مثبت در زندگی بر استرس غلبه می‌کنید و ذهن و بدن خود را تقویت می‌کنید.

رفاقت با منفی‌ها را کنار بگذارید

سعی کنید افرادی را در اطراف خود نگه دارید که نه‌تنها دید مثبتی دارند، بلکه می‌توانید روی مشاوره و حمایت مثبت آن‌ها حساب کنید. افراد با استرس اغلب سطح استرس شما را افزایش می‌دهند و نمی‌توانید روش سالمی را در پیش بگیرید. هیچ‌چیز از خودتان مهم‌تر نیست.

با خودتان مثبت باشید

سعی کنید با افکار منفی مبارزه کنید. حرفی که به دیگران نمی‌زنید را به خودتان هم نگویید. هر زمان افکار منفی به سراغتان آمد، با آن مبارزه کنید.

کلام پایانی

تفکر مثبت در زندگی نه‌تنها ذهن و روحتان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد، بلکه سلامت جسمی شما را هم تضمین می‌کند. پس تلاش کنید تا به هر اتفاقی با دیدی مثبت نگاه کنید و سعی کنید از دل هر اتفاق ناخوشایند، بخش‌های خوشایند آن را پیدا و به آن تکیه کنید. تنها کسی که به شما کمک می‌کند، خودتان هستید. خودتان را دست‌کم نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.