آیا امکان شفا با انرژی درمانی وجود دارد؟

تعریف و کاربرد شفا با انرژی درمانی

در این مطلب قصد داریم به شفا با انرژی درمانی بپردازیم. به ‌گفته مرکز ملی سلامت NCCIH بدن انسان دارای یک سری میدان‌های انرژی است که از آن‌ها‌ می‌توان برای درمان برخی از بیماری‌ها کمک گرفت. انرژی درمانی در حقیقت به یک‌سری تکنیک‌های درمانی گفته می‌شود که می‌تواند ذهن، بدن و روح را درمان کند. پزشکان گاهی از این روش‌ها برای درمان‌های مکمل یا جایگزین استفاده می‌کنند.

انرژی درمانی یک روش کاملاً نوین است که علاقه روز‌افزون به آن باعث شده که کاربرد آن روز‌به‌روز بیشتر شود. در‌حقیقت شفا با انرژی درمانی موضوعی است که خیلی‌ها به آن باور دارند. در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا امکان شفا با انرژی درمانی وجود دارد؟ با ما همراه باشید!

تعریف و کاربرد شفا با انرژی درمانی
تعریف و کاربرد انرژی درمانی

تعریف و کاربرد انرژی درمانی

مردم هزاران سال است که از انرژی درمانی استفاده می‌کنند. ماهیت انرژی درمانی بر روی این اصل استوار است که بیماری به علت بلوک یا عدم تعادل در بیوفیلد نامرئی موجود در بدن و اطراف آن اتفاق می‌افتد. تکنیک‌های انرژی درمانی کمک می‌کنند انرژی‌های درون و اطراف بدن در جهت ارتقای سلامتی و تندرستی، هماهنگ و متعادل شوند. این تکنیک‌ها همچنین افراد را به داشتن افکار و احساست مثبت تشویق می‌کنند.

یک پزشک آموزش‌دیده یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی، اصول انرژی درمانی را با استفاده از تکنیک‌های مختلف غیرتهاجمی انجام می‌دهد. اغلب افراد از انرژی درمانی به‌عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان‌های معمولی استفاده می‌کنند. برخی از اوقات هدف انرژی درمانی متعادل کردن انرژی‌های موجود در بدن بیمار است و برای برخی هم که انرژی کافی در بدن خود ندارند، این تکنیک‌ها با هدف تزریق انرژی به بدن بیمار انجام می‌شوند.

انرژی درمانی انواع مختلفی دارد که ما در اینجا می‌خواهیم بر روی ریکی، طب سوزنی و طب فشاری تمرکز بیشتری بکنیم و در مورد کاربردهای متداول انرژی درمانی و شواهد علمی که از آ‌ن‌ها پشتیبانی می‌کند، صحبت کنیم. در پایان شما کم‌وبیش راز انرژی درمانی را متوجه خواهید شد.

انواع انرژی درمانی

در ادامه بحث مربوط به شفا با انرژی درمانی به انواع مختلف انرژی درمانی می‌پردازیم. همان‌طور که گفتیم، انرژی درمانی روش‌های مختلی دارد، اما محبوب‌ترین آن‌ عبارتند از: ریکی، طب سوزنی و طب فشاری.

شفا با انرژی درمانی با استفاده از تکنیک ریکی
انرژی درمانی با استفاده از تکنیک ریکی

۱- ریکی طب فشاری

روش ریکی بر روی انرژی شفا‌بخش متمرکز است که در این مقاله موضوع بحث ما است. این تکنیک را دکتر میکائو اوسویی در دهه ۱۹۲۰ در ژاپن پایه‌گذاری کرد. روش ریکی بر این باور پایه‌گذاری شده است که هر فردی به طور ذاتی، انرژی مورد‌نیاز برای درمان خود را دارد!

گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که یک تمرین کننده ریکی می‌تواند انرژی حیات مشتری خود را دست‌کاری کرده و این‌گونه روند طبیعی درمان را سریع‌تر کند. روش ریکی به این صورت است که شفا‌دهنده دست‌های خود را به‌آرامی بر روی یکی از نقاط بدن گیرنده قرار می‌دهد و این کار را به مدت ۳ دقیقه ادامه می‌دهد.

طب فشاری شکل دیگری از شفا با انرژی درمانی است که در آن با استفاده از فشار دادن یک‌سری از نقاط بدن گیرنده با دست، انرژی را در بدن او آزادانه به حرکت می‌اندازند. این کار را می‌توان به‌تنهایی یا با کمک پزشک انجام داد. جالب است بدانید که طب فشاری شکل دیگری از طب سوزنی چینی یا TCM است که در آن از فشار دست به‌جای سوزن استفاده می‌کنند تا «چی» یا انرژی بدن را در آن آزادانه به حرکت اندازند.

۲- طب سوزنی

طب سوزنی یک عمل TCM است که انرژی بدن را دست‌کاری می‌کند. در این روش یک‌سری سوزن دارای نوک صاف را در همان نقاطی قرار می‌دهند که در روش طب فشاری، با استفاده از فشار دست شفا‌دهنده تحریک شده بود. چی یا انرژی راکد و مسدود شده برای ایجاد تعادل و تشویق به بهبود فرد، منبع مورد اعتماد را تحریک می‌کند. طب سوزنی مدرن اثر‌بخشی خود را از طریق مشاهده تغییرات زیر در بدن افراد تست شده به اثبات می‌رساند:

• پاسخ‌های التهابی
• پاسخ‌های عصبی شیمیایی، از جمله تولید دوپامین، سروتونین و اندورفین
• پاسخ‌های ایمنی مانند افزایش گلبول‌های سفید خون
• پاسخ‌های گردش خون

کسی ‌که کار طب سوزنی را جهت شفا با انرژی درمانی انجام می‌دهد، حتماً باید واجد شرایط مختلفی باشد. این متخصصان باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد را گذرانده باشند. بسیاری از این افراد دارای مدرک دکترا در طب سوزنی هستند. آن‌ها همچنین باید گواهینامه هیئت‌علمی را توسط کمیسیون ملی صدور گواهینامه طب سوزنی و طب شرقی تکمیل کنند.

شفا با انرژی درمانی
برخی از تکنیک‌های انرژی درمانی توسط پزشک انجام می‌شوند

هدف و کاربرد انرژی درمانی

انرژی درمانی در حقیقت با هدف ترویج و آزاد‌سازی انرژی انجام می‌گیرد. افراد مختلف می‌توانند از تجربه انرژی درمانی برای درمان یک بیماری خاص استفاده کنند. برخی از افراد نیز به‌صورت ترکیبی از این روش بهره می‌برند. جلسات انرژی درمانی اغلب در مراکز ماساژ و سلامتی و مراکز پزشکی سنتی از جمله بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها برگزار می‌شود. در ادامه یک لیست از بیماری‌هایی را ذکر می‌کنیم که برای درمان آن‌ها از روش انرژی درمانی استفاده می‌شود:

• نگرانی‌های خواب
• التیام زخم
• مسائل مربوط به فشارخون
• آرتروز
• افسردگی
• ترس
• فشار
• اضطراب
• درد
• سردرد
• میگرن
• تهوع و استفراغ
• خستگی

شفا با انرژی درمانی با استفاده از تکنیک طب فشاری
انرژی درمانی با استفاده از تکنیک طب فشاری

آیا نظریه و تکنیک انرژی درمانی، علمی است؟

درحالی‌که اثبات علمی برخی از جنبه‌های انرژی درمانی کمی دشوار است، برخی از شواهد اثر‌گذاری این نوع درمان را برای برخی از موقعیت‌ها تأیید می‌کنند. نتایج یک تحقیق معتبر در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که شفا با انرژی درمانی می‌تواند درد تونل کارپ و احساسات منفی را کاهش دهد. همچنین ممکن است بر سطوح استرس و کیفیت خواب تأثیر مثبت بگذارد. یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص این نوع درمان، هزینه انرژی درمانی است که به‌خاطر جدید بودن این روش، قدری بالا است و ممکن است همه نتوانند از آن بهره ببرند.

کلام آخر

در این مطلب ابتدا سعی کردیم انرژی درمانی را تعریف کنیم و سپس مهم‌ترین انواع آن را بررسی کردیم. روش‌های ریکی، طب فشاری و طب سوزنی امروزه محبوبیت بیشتری دارند؛ چرا‌که اثر‌بخشی آن‌ها بیشتر بوده است. در ادامه لیست بیماری‌هایی را ذکر کردیم که می‌توان آن‌‎ها را به‌واسطه این روش درمان کرد.

برای بسیاری هنوز این سؤال وجود دارد که آیا امکان شفا با انرژی درمانی وجود دارد؟ تحقیقات و تجربیاتی که تا به امروز انجام شده است، صحت این موضوع را اثبات می‌کند. افراد بسیاری به‌واسطه این تجربه درمان شده‌اند و زندگی‌شان متحول شده است. شفا با انرژی درمانی امروز یک بحث کاملاً تخصصی است که صرفاً برخی از افراد آموزش‌دیده می‌توانند آن را انجام دهند و در مورد آن صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.