اقدامات لازم برای برنامه ریزی ذهن جهت نیل به اهداف

داشتن یک ذهن مرتب و دوری از حواس‌پرتی‌ها و برنامه ریزی ذهن

برای آنکه بتوانیم زندگی متفاوتی را تجربه کنیم باید به‌تدریج در خود تغییراتی ایجاد کنیم که پس از مدتی تغییرات قابل‌توجهی را در خود ببینیم؛ به همین دلیل ما به اقداماتی نیاز داریم که به کمک آن بتوانیم ذهن خود را برنامه‌ریزی کنیم. برنامه ریزی ذهن به ما کمک می‌کند که ذهن خود را روشن کنیم و برنامه دقیق‌تری را برای خودمان تنظیم کنیم تا درگیر حواشی روزمره که نتیجه‌ای جز دوری از اهدافمان ندارد نشویم.

برنامه‌ریزی ذهن برای داشتن یک زندگی بهتر
برنامه‌ریزی برای داشتن یک زندگی بهتر

اهمیت وجود هدف در زندگی و تلاش برای تحقق آن

برای اینکه بتوانیم یک زندگی بامعنا داشته باشیم باید هدفی برای خود تنظیم کنیم که در جهت آن قدم برداریم. داشتن هدف به ما کمک می‌کند در زندگی برای هدف خود تلاش کنیم و درگیر مسائل بی‌اهمیت زندگی نشویم. همچنین اگر در زندگی دچار مشکلی شدیم می‌توانیم با برنامه ریزی مجدد ذهن خود را دوباره با هدفی که تنظیم کرده بودیم هماهنگ کنیم.

احتمالاً نام ضمیر ناخودآگاه را شنیده باشید. ما به طور کامل به این بخش از روان خود دسترسی نداریم، اما می‌توانیم تأثیراتی بر روی آن بگذاریم. اگر ما هدفی برای خودمان در نظر بگیریم و به‌صورت مستمر خود را برای رسیدن به آن آماده کنیم، گویی برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه خود را انجام دادیم؛ چراکه مکرراً هدف را به خود یادآوری کردیم. با انجام این تمرین، ناخودآگاه کارهایی را که در جهت اهدافمان است سریعاً تشخیص داده و به سمتشان نمی‌رویم.

پس اگر اهدافی در زندگی تعریف کرده‌اید، چه بزرگ و چه کوچک فرقی ندارد، شما باید به فکر یک برنامه ریزی ذهن دقیق باشید تا بتوانید شانس موفقیت خود را در دنبال‌کردن اهدافتان بالا ببرید. در ادامه به بررسی چند روش می‌پردازیم.

۱) اهداف کلی خود از زندگی را پیدا کنید.

لحظه‌ای زمان بگذارید و به این فکر کنید که قصد دارید به چه اهدافی در زندگی خود برسید. بر اساس این اهداف کلی می‌توانید اهداف کوچک‌تر را تنظیم کنید و بررسی کنید که آیا در جهت اهداف اصلی شما هستند یا نه.

در این بخش شما باید فکر کنید که دوست دارید زندگی خود را وقف چه کنید. در ساعت بیداری چه چیزی شما را به هیجان می‌آورد و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند؟ این موارد را پیدا کنید و اهداف اصلی خود در زندگی را شناسایی کنید. پس از آن که این اهداف را مشخص کردید، بر روی کاغذ یادداشت کنید.

با نوشتن اهداف بر روی کاغذ به ذهن خود می‌گویید که چه اهدافی دارید و حتی در حین یادداشت به جزئیات برنامه خود فکر خواهید کرد که آن را واقع‌گرایانه می‌کند. برای داشتن برنامه ریزی ذهن موفق باید واقعیت را همواره در نظر بگیریم.

داشتن یک ذهن مرتب و دوری از حواس‌پرتی‌ها و برنامه ریزی ذهن
داشتن یک ذهن مرتب و دوری از حواس‌پرتی‌ها

۲) بارش فکری را فراموش نکنید.

به اهداف خود بیشتر فکر کنید. آن‌ها را دسته‌بندی کنید و با دقت بیشتری هرکدام را بررسی کنید. ببینید که برای رسیدن به هرکدام چه قدم‌هایی باید بردارید و ترتیب این قدم‌ها به چه صورتی است. با بارش فکری یا Brainstorm می‌توانید به جوانب مختلف اهداف خود فکر کنید تا نکته‌ای را جا نیندازید.

۳) برای رسیدن به اهداف برنامه بریزید.

برای رسیدن به اهداف باید برنامه عملیاتی برای خود تدوین کنید. در این مرحله شما باید اهداف کوچک را در راستای اهداف بزرگ خود قرار دهید. تقسیم اهداف به اجزای کوچک‌تر این کمک را به شما می‌کند که اهداف را در ابتدای مسیر بزرگ و غیرقابل‌دسترسی تصور نکنید. در یک برنامه ریزی ذهن منظم، باید سعی کنید ذهن خود را از فکر اینکه رسیدن به اهداف نشدنی است دور کنید. این کار تنها با تقسیم‌بندی درست نتیجه خواهد داد.

۴) برای خود معیار تنظیم کنید.

سعی کنید در مسیر رسیدن به اهداف نقاطی را قرار دهید که در آن زمان خود را ارزیابی کنید. خودارزیابی به شما کمک می‌کند که ببینید چقدر از اهدافی که تنظیم کرده‌اید دور شده‌اید یا چقدر در راستای آن حرکت کرده‌اید. حتی اگر از زمان‌بندی که برای خود تنظیم کرده‌اید دور باشید، می‌توانید به کمک آن کمی با واقعیت روبه‌رو شوید. شاید لازم باشد که تلاش خود را بیشتر کنید یا حتی اینکه قدم‌های کوچک‌تری بردارید که در مسیر یک برنامه ریزی ذهن صحیح باقی بمانید. شما برای خودارزیابی باید معیارهایی را تنظیم کنید و خود را با آن محک بزنید.

اهمیت داشتن یک ذهن مرتب برای یک زندگی موفق و برنامه ریزی ذهن
اهمیت داشتن یک ذهن مرتب برای یک زندگی موفق

۵) سریعاً قدم اول را بردارید.

گاهی اوقات ما خود را برای یک تغییر آماده می‌کنیم، اما قدم از قدم بر نمی‌داریم. تنها کاری که باید کرد این است که شجاعت به خرج دهیم و قدم اول را برداریم. با برداشتن این قدم سختی‌ها خود را نشان می‌دهند و این درست است، اما در ادامه مسیر راهی برای آن‌ها نیز پیدا خواهید کرد و این همان پیشرفت و تغییر است. مهارت حل مسائله در شما بیشتر می‌شود و اعتمادبه‌نفس نیز در کنار آن افزایش خواهد یافت. پس نگران آن چیزی که در ادامه می‌آید نباشید و قدرتمندانه اولین قدم را بردارید.

۶) نسبت به توانمندی‌های خود واقع‌گرا باشید.

به استعدادها و قابلیت‌های خود واقع‌بین باشید. اگر توانمندی انجام کاری دارید، سعی کنید برای رسیدن به یک برنامه ریزی ذهن کامل از استعدادهای خود بهره بگیرید. بااین‌حال، اگر کاری را نمی‌توانید انجام دهید، از فردی کمک بگیرید که دانش بیشتری از شما دارد. ما باید اعتمادکردن به دیگران را نیز بیاموزیم و با این کار سرعت خود را افزایش دهیم. البته فراموش نکنیم که نباید به دیگران وابسته باشیم. ما از آن‌ها باید یاد بگیریم.

همچنین لازم به ذکر است که ما نیازی نداریم که همه کارها را خودمان انجام دهیم، با اینکه توانمندی کافی برای انجام آن داریم. در این زمان بهتر است از کسی کمک بگیریم و کارهای ساده که اهمیت کمی دارند را برون‌سپاری کنیم تا زمان کافی برای خود داشته باشیم و آن را روی کارهای مهم‌تر سرمایه‌گذاری کنیم.

۷) نسبت به خود ذهنیت مثبت داشته باشید.

رسیدن به اهداف، ساده نیست و برای موفق شدن در برنامه ریزی ذهن باید نسبت به مسیر، مثبت فکر کنیم. ما ممکن است با مشکلات زیادی روبه‌رو شویم، پس با این دید می‌توانیم خود را برای سختی‌ها آماده کنیم و در مقابله با آن‌ها قدرتمند عمل کنیم.

برنامه‌ریزی ذهن روشی کاربردی برای پیشرفت
برنامه‌ریزی ذهن روشی کاربردی برای پیشرفت

نتیجه‌گیری

در این متن ما از مسیر یک برنامه ریزی ذهن موفق صحبت کردیم. برای آن که بتوانیم به اهداف خود برسیم نباید برنامه‌ریزی را فراموش کنیم. برنامه‌ریزی به ما در ماندن در مسیر کمک می‌کند. تغییرات در زندگی تنها از مسیر برنامه‌ریزی دقیق می‌گذرد و نداشتن آن سبب می‌شود درگیر مسائل کم‌اهمیت در زندگی شویم؛ درنتیجه، از رسیدن به اهداف باز می‌مانیم.