بهترین راه درمان افسردگی شدید بدون دارو و در خانه

استفاده از مراقبت‌های خانگی در جهت درمان افسردگی شدید

برخلاف نگاه جوامع غیرپیشرفته، افسردگی مانند بیماری‌های جسمی قابل درمان است. مسلماً درمان افسردگی شدید نیاز به مراقبت‌های پزشکی و مراجعه به متخصص و حتی گاهی نیاز به مصرف دارو دارد؛ اما گاهی افسردگی در مراحل ابتدایی است و می‌توان با به‌کارگیری راهکارهایی ساده از پیشرفت آن جلوگیری کرد. چه بسا همین راهکارهای به ظاهر آسان، به رفع و معالجه آن کمک کرده و شانس زندگی شاد و آرام را به افراد بازگرداند.

درمان افسردگی بدون دارو در بهبود شرایط خلقی بیمار تا حد بسیار زیادی مؤثر است. حتی برای افرادی که به نوع شدید افسردگی هم مبتلا باشند، چنین راه‌کارهایی مفید و بر افزایش روحیه مثبت آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد درمان افسردگی در خانه صحبت کنیم و راه‌هایی ساده اما فوق‌العاده موثر را پیشنهاد دهیم. اگر چنین موضوعاتی برای شما نیز جذاب است و می‌تواند به خودتان یا عزیزانتان کمک کند، در ادامه با ما همراه باشید.

افسردگی نوعی بی‌علاقگی و درمان افسردگی شدید
افسردگی نوعی بی‌علاقگی، بی‌انگیزگی و عدم درک احساسات خود است

درمان افسردگی، از رویا تا حقیقت

امروزه امکان درمان افسردگی شدید بدون نیاز به مصرف دارو بیشتر مورد توجه پزشکان قرار گرفته است. افسردگی غم و اندوه نیست. شخص افسرده فراتر از ناراحتی و غصه، به نوعی درماندگی و ناتوانی دچار می‌شود. همین موضوع می‌تواند نکته مهمی باشد تا با تغییر سبک زندگی اشخاص و افزایش تحرک و فعالیت‌ بدنی آنان، بتوان به بهبود افسردگی‌شان کمک کرد. نشانه‌هایی که حاکی از شروع افسردگی در افراد است عبارتند از:

• وجود کسالت، بیحالی و بی‌انگیزگی در اکثریت ساعات روز
• عدم لذت بردن از فعالیت‌هایی که در گذشته برای فرد جذاب بودند
• افزایش یا کاهش ناگهانی وزن
• پرخوابی یا کم خوابی ممتد و مداوم
• بی قراری، سرگشتگی و در عین حال عدم توانایی در انجام کارهای روزمره
• وجود خستگی مداوم و کمبود انرژی فوق‌العاده
• خود سرزنشگری بالا و احساس بی‌ارزش بودن خود و اطرافیان
• عدم امکان تمرکز برای مدتی مشخص
• در حالت‌های مزمن و در صورت عدم درمان افسردگی شدید، تمایل به خودکشی و خودآزاری

روش‌های درمان افسردگی بدون مصرف دارو

در شناخت افسردگی سه وجه مهم وجود دارد: رفتارهای شخص، افکاری که در سر می‌پروراند و احساساتی که از خود بروز می‌دهد. عدم احساس لذت و داشتن غمی همیشگی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به افسردگی است. در شرایطی که فرد قصد دارد افسردگی خود را بدون مصرف دارو درمان کند، لازم است رفتارهای خود را تغییر دهد.

این تغییر در رفتار، منجر به ایجاد تفاوت در افکار شده و در نهایت بر احساسات او اثرگذار است. در ادامه با برخی از روش‌های مفیدی که به افراد افسرده برای درمان افسردگی بدون دارو یا با مصرف حداقلی دارو کمک می‌کنند، آشنا خواهیم شد.

استفاده از مراقبت‌های خانگی در جهت درمان افسردگی شدید
استفاده از مراقبت‌های خانگی در کاهش علائم افسردگی موثر است

ورزش و تحرک بدنی، شاه‌کلید بهبود افسردگی

از آن‌جایی که زندگی‌های امروزی دائما به سوی کاهش فعالیت‌های بدنی پیش می‌رود، جای تعجب نیست که خمودگی و بی‌حالی گریبان‌گیر ما خواهد شد. با انجام ورزش نه تنها به درمان افسردگی شدید می‌توان کمک کرد، بلکه این فعالیت در بروز احساس شادی و درک لذت هم موثر خواهد بود. در زمان انجام ورزش هورمون‌های سروتونین، دوپامین و اندروفین در مغز ترشح می‌شود و می‌تواند فرد را از حالت غم و اندوه درآورد.

انجام ورزش‌های ساده و لذت‌بخشی همچون پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا به درمان افسردگی در خانه یا بیرون از منزل و بدون نیاز به مصرف هیچ دارویی کمک می‌کند. انجام این ورزش‌ها حتی به مدت نیم‌ساعت تا یک ساعت نیز تاثیری مستقیم و فوق‌العاده بر کاهش افسردگی می‌گذارد.

خواب با کیفیت و منظم

خوابیدن احساسی لذت‌بخش برای کلیه افراد است. داشتن یک الگوی خواب منظم می‌تواند در افزایش کیفیت و بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی بسیار موثر باشد. در درمان افسردگی شدید خواب یکی از مواردی است که به شدت در کاهش نشانه‌هایی همچون غم و اندوه و سرگشتگی شخص تاثیر می‌گذارد. هر فرد بالغ لازم است هفت تا نه ساعت خواب روزانه و مفید داشته باشد. انجام تنفس‌های شکمی پیش از خواب نیز به بالا بردن کیفیت آن کمک می‌کنند.

برای داشتن خوابی آرام، در اتاقی کاملاً تاریک بخوابید. با عدم استفاده از گوشی‌های موبایل و تلویزیون پیش از خواب، به ترشح مناسب ملاتونین کمک کرده و در زمانی معین به رختخواب بروید. کاهش خواب شب را با خوابیدن در طول روز جبران نکنید و اجازه دهید شب بعد در همان زمان تعیین شده، خواب به سراغ شما بیاید. انجام فعالیت ذهنی و بدنی در طول روز باعث ایجاد خستگی شده و می‌تواند خواب شبانه را بهبود بخشد.

تغییر در روتین زندگی جهت درمان افسردگی شدید
تغییر در روتین زندگی برای کاهش علائم افسردگی

تغذیه و تاثیر آن بر احساس افسردگی

افسردگی و اضطراب در هم تنیده شده‌اند. بسیاری از غذاها به کاهش حس اضطراب افراد کمک کرده و همین امر موجب کاهش احساساتی منفی همچون استرس و سرگشتگی می‌شود. استفاده از ماهی‌های حاوی ویتامین امگا۳ می‌تواند حجم قابل توجهی از اضطراب را در افراد کنترل کند. علاوه بر آن عدم استفاده از مواد قندی و کربوهیدرات‌های ساده می‌تواند بر افزایش انرژی و کاهش اضطراب اثر بگذارد.

برای رفع درمان افسردگی در خانه می‌توانید به مصرف برگ اسفناج، گوشت‌های سفید به‌ویژه بوقلمون و لبنیات روی بیاورید. تأمین ویتامین‌ دی، فولیک اسید، آهن و سروتونین می‌تواند حتی در بهبود علائم و درمان افسردگی شدید نیز اثرگذار باشد.

معاشرت با دوستان و خانواده

قرارگیری در محیط‌های خانوادگی، دوستانه و شاد می‌تواند به ترشح هورمون‌های شادی آور کمک کند. صحبت با مادر،‌ پدر و یا یک دوست مورد اعتماد، به بهبود شرایط و افسردگی ناشی از تنهایی کمک می‌کند. از آن جهت که فرد افسرده خود را در انزوایی خودساخته می‌بیند؛ تلاش اطرافیان برای بهبود وضعیت بی‌تاثیر نیست. شرکت در گردهمایی‌های محلی، فعالیت‌های بشردوستانه و استفاده از حمایت‌های اجتماعی می‌تواند به درمان یا کاهش علائم افسردگی کمک بزرگی کند.

"<yoastmark

سایر راه‌های رفع افسردگی بدون نیاز به مصرف دارو عبارتند از تغییر سبک زندگی، انجام فعالیت‌های ورزشی آرامش‌بخش همچون یوگا و مراقبه، استفاده از نور مستقیم خورشید به‌ویژه در فضاهای خارجی باز، استفاده از مکمل‌های ویتامین به ویژه ویتامین دی و آهن. همچنین پرهیز از نشخوارهای فکر و ذهنی،‌ رفتن به مسافرت و تجربه شرایط متفاوت، شرکت در کلاس‌های هنری و رقص و گرفتن ماساژهای آرامش‌بخش می‌تواند به کاهش احساسات منفی کمک بسیار زیادی کند.

کلام آخر

یادمان نرود مثل هر کار دیگری که انسان می‌تواند در زندگی خودش انجام دهد، رفع و درمان افسردگی شدید حتی اگر محال هم به نظر برسد، به تلاش و خواستن خود فرد بستگی دارد. این‌که شخص با انجام توصیه‌های بالا بتواند تا حدی به کاهش اثرات منفی افسردگی خود کمک کند،‌ اولین قدم در بهبود اوست. درمان افسردگی بدون دارو، با ورزش، تغذیه و خواب مناسب امکان‌پذیر است؛ اگر بخواهیم و نقاط قوت خود را به کار گیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شش =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.