انواع راه های رفع تنبلی و افزایش اراده کدامند؟ کدام موثرتر است؟

کدام راه برای رفع تنبلی برای شما مؤثر است؟

امروز به باشگاه نمی‌روم. از شنبه شروع می‌کنم. نیم ساعت دیگر بخوابم، بعد بیدار می‌شوم. از فردا سحرخیز خواهم شد. همه ما حداقل یک بار این جملات را گفته‌ایم و البته خودمان هم به‌خوبی می‌دانستیم که این دلایل، تنها توجیهی است که باعث می‌شود یک گام مثبت در زندگی خود برنداریم. تنبلی، شتری است که درب خانه هر کس حداقل یک بار نشسته است؛ اما آن چیزی که شما را به این مقاله کشانده، اراده‌ای قوی بوده که قرار است به شما در رفع تنبلی کمک کند.

شاید بتوان گفت تنبلی مرضی است که هیچ دارویی جز اراده شما برای درمان ندارد. درمان تنبلی تنها در دستان شما است. البته می‌توانید برخی راه‌ها را نیز امتحان کنید تا بتوانید بر این دیو سیاه راحت‌تر پیروز شوید. آنچه در ادامه می‌خوانید راه‌های مؤثری هستند که به شما کمک می‌کنند با تنبلی برای همیشه خداحافظی کنید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تنبلی و راه‌های مقابله با آن

تفاوتی ندارد شما نامش را چه می‌گذارید، شانه خالی‌کردن و به تعویق انداختن برخی از امور، همان مطلبی است که قرار است درمانش کنید. گاه امور بسیار بزرگ هستند و شما از روبرو شدن با آن‌ها هراس دارید، اما گاه خسته‌کننده بودن آن می‌تواند باعث شود آن را به تعویق بیندازید. درهرحال لازم است تا با شیوه‌های زیر برای رفع تنبلی اقدام کنید.

چرا و به چه دلیل؟

یکی از راه‌های مؤثر این است هر بار احساس کردید دچار تنبلی شده‌اید، کمی عقب بایستید و به خودتان و آن کار از دور و زاویه‌ای دیگر نگاه کنید. تنبلی، مانند عطسه یا سرفه، علامت است و دقیقاً خود مشکل یا مسئله نیست. پس سعی کنید علت اصلی را پیدا کنید و با آن روبرو شوید. هر مطلبی می‌تواند شما را به عقب براند. مهم این است که آن را پیدا کنید و سعی کنید با آن بجنگید.

مشکل اصلی را حل کنید

آیا توانستید دلیل اصلی تنبلی خود را پیدا کنید؟ راهکار رفع اهمال کاری شما این است که روی مشکل اصلی تمرکز کنید. شاید لازم است عادتی قدیمی را رفع کنید. البته خود این کار سخت و گاه غیرقابل‌باور است، اما می‌توانید آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و کم کم به هدف خود برسید. به‌عنوان‌مثال اگر نمی‌توانید صبح زود از خواب بیدار شوید، می‌توانید هر هفته یا هر چند روز یکبار، تنها نیم ساعت از زمان بیدارشدن قبلی خود زودتر بلند شوید.

برای رفع تنبلی قبل از هر کار همه چیز را مرتب کنید
قبل از هر کار همه چیز را مرتب کنید

نظم و انضباط را سرلوحه خود کنید!

شاید به نظر شما کمی مسخره به نظر برسد، اما باید بدانید محیط آشفته اطراف می‌تواند به‌شدت روی اراده شما تأثیر منفی بگذارد. برای افزایش اراده، پیش از هر کار بلند شوید و اطراف خود را نظم دهید. پس از مدتی متوجه می‌شوید آشفتگی ذهن شما نیز کم کم سازماندهی می‌شود.

تفاوتی ندارد کجا را مرتب می‌کنید. برای رفع تنبلی حتی تمیزکردن میز کار هم می‌تواند شروعی خوب محسوب شود. برخی موارد هستند که شاید به نظرتان اهمیتی نداشته باشند، اما در ضمیر ناخودآگاه شما تأثیر می‌گذارند. عدم تعادل در بخشی از محیط کار، نور ناکافی، آشفتگی میز کار یا هر مورد این‌چنینی می‌تواند اراده شما را از بین ببرد.

برای رفع تنبلی به‌عنوان هدیه کاری کنید که برایتان لذت‌بخش است
به‌عنوان هدیه کاری کنید که برایتان لذت‌بخش است

از خودتان تقدیر کنید

هر کاری که برای آن تنبلی می‌کنید، قطعاً می‌تواند در انتها مزایای زیادی برای شما داشته باشد. به مزایا فکر کنید تا بتوانید انگیزه انجام کار را در خودتان تقویت کنید و گامی مؤثر جهت رفع تنبلی بردارید. اگر این کار هم تأثیری نگذاشت، برای خود هدیه‌ای در نظر بگیرید و سعی کنید اگر این کار را انجام دادید، به خود پاداش بدهید. می‌توانید به‌عنوان هدیه کاری کنید که برایتان لذت‌بخش است

قانون دو دقیقه کارساز است

برای خودتان قانونی بگذارید که نتوانید به آن نه بگویید. یکی از راه‌های درمان تنبلی این است که به خودتان قول دهید کار را فقط دو دقیقه انجام دهید. تفاوتی ندارد چه کاری است. دو دقیقه ظرف بشویید یا دو دقیقه کتاب بخوانید. از خواب بلند شوید و فقط دو دقیقه راه بروید. اگر دو دقیقه توانستید آن را انجام دهید، یعنی بیشتر هم می‌توانید آن کار را انجام دهید.

چک‌لیست برای افزایش اراده و رفع تنبلی لازم است
چک‌لیست برای افزایش اراده لازم است

چک‌لیست تهیه کنید

یکی از کارسازترین روش‌ها برای افزایش اراده تهیه چک‌لیست از شب قبل است. به‌هیچ‌عنوان به خودتان تخفیف ندهید. ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین کارها را در لیست خود قرار دهید. اگر بیش از ۴ عنوان را نتوانستید انجام دهید، شکست خورده‌اید. در غیر این صورت برای خود هدیه‌ای در نظر بگیرید.

کدام راه برای رفع تنبلی برای شما مؤثر است؟
کدام راه برای شما مؤثر است؟

کدام روش مؤثرتر است؟

راه‌های زیادی وجود دارند تا شما بتوانید بر تنبلی خود غلبه کنید و در مسیر رفع اهمال کاری قدم بردارید. کافی است چرخی در اینترنت بزنید تا با دو جین از این راه‌ها آشنا شوید. اما باید مطلبی را در نظر بگیرید و آن این است که هیچ‌کدام از راه‌ها صددرصد مفید نیستند. همان‌طور که نمی‌توانید هیچ راهی را رد کنید.

رفع تنبلی، به اراده و شخصیت شما بستگی دارد. برخی از کارها برای شما می‌توانند مفید باشند و برای فرد دیگری در شرایط دیگر، هیچ تأثیری نداشته باشد. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام روش را انجام دهید و کدام را به دست فراموشی بسپارید. پس شروع کنید و از همین الان قدم بردارید.

کلام پایانی

رفع تنبلی معضل بزرگی است که اغلب ما حداقل یک بار با آن روبرو شده‌ایم. به باشگاه نمی‌رویم یا حتی سعی نمی‌کنیم سبک سالم‌تری را برای زندگی انتخاب کنیم. دیر از خواب بلند می‌شویم یا کمتر کتاب می‌خوانیم. تنبلی در زندگی هر کس تعریفی منحصربه‌فرد دارد. اما در مجموع، به تعویق انداختن هر کاری که شروعش سخت و ادامه‌دادنش سخت‌تر باشد، یکی از مواردی است که می‌توان نامش را تنبلی گذاشت.

خودتان را آماده کنید. نفس عمیق بکشید. یک دوش آب خنک بگیرید. یک موسیقی ملایم باز کنید. یوگا کنید یا هر کار دیگری را انجام دهید که باعث می‌شود آرام شوید و بتوانید بادقت همه راه‌ها را بررسی کنید. سپس بهترین راه را برای مقابله با تنبلی انتخاب کرده و سعی کنید از همین الان شروع کنید. فراموش نکنید حتی فردا هم دیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 8 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.