همه چیز پیرامون فواید ریلکسیشن صحیح و اصولی

فواید ریلکسیشن و مدیتیشن برای ذهن و بدن

در این مقاله می‌خواهیم به فواید ریلکسیشن و چگونگی انجام آن بپردازیم. امروزه هیاهو و مشغله‌های زندگی مدرن باعث شده است بسیاری از افراد تمام تلاش خود را در شبانه‌روز برای زندگی مرفه‌تر، درس، شغل و غیره به کار بگیرند و از یاد ببرند که به استراحت نیز نیاز دارند.

این حجم عظیم از فشار کاری، هیاهو و ضرب‌الاجل‌های موجود برای انجام کارها درنهایت می‌تواند منجر به فشارهای روحی و جسمی زیادی برای افراد شود. برای خلاصی از این حجم استرس و فشار و بازگشت توانایی‌هایتان، شما به ریلکسیشن نیاز دارید.

فواید ریلکسیشن آن‌قدر گسترده است که با روزی تنها پنج دقیقه زمان گذاشتن برای آن، می‌توانید از سلامت روانی و جسمانی بهتری برخوردار شوید.

آیا وجود استرس و درگیری‌های ذهنی، همیشه برای ما مضر است؟

وجود مقدار کمی استرس می‌تواند به شما این قدرت را بدهد که دنبال تلاش و کشف راهکارهای جدید برای مقابله با شرایط دشوار زندگی شخصی، کاری و تحصیلی خود باشید. درواقع می‌توانیم به‌نوعی استرس را محرک تمایلات انسان برای حل مشکلات و پیشرفت بدانیم. البته میزان این استرس همان‌طور که گفتیم باید بسیار کم باشد و به‌محض حل مشکل، به‌سرعت از بین برود.

همیشگی بودن استرس در زندگی، آن‌هم به مدت طولانی می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. حجم بالای استرس در دراز‌مدت می‌تواند منجر به صدمات ذهنی، جسمی، عاطفی و واکنشی به افراد شده و حتی بر نوع رفتار با دیگران نیز تأثیر منفی بگذارد.

استرس و مشغله‌های زندگی امروزی و فواید ریلکسیشن
استرس و مشغله‌های زندگی امروزی

نشانه‌های استرس بیش‌ازحد و نیاز به ریلکسیشن

استرس بیش‌ازاندازه می‌تواند خودش را با علائم فیزیکی مانند سرگیجه، بی‌خوابی، سردرد، وجود درد و گرفتی در گردن و شانه‌ها، خستگی و خواب های آشفته نشان دهد. از سوی دیگر استرس زیاد با افزایش سطح کورتیزول، عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند آثار روانی منفی نیز برای افراد را داشته باشد.

تمرکز ضعیف، احساس نگرانی، عدم توانایی تصمیم‌گیری و غیرقابل‌کنترل شدن افکار از نشانه‌های روانی استرس بیش‌ازاندازه هستند.

مقابله با استرس به کمک ریلکسیشن

با توجه به موقعیت‌های مختلفی که همگی در زندگی با آن‌ها سروکار داریم، استرس جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده است؛ اما ما با یادگیری انواع تمرین ریلکسیشن می‌توانیم تا حد زیادی این فشار و استرس را کاهش دهیم.

آرام‌سازی یا همان ریلکسیشن در روانشناسی امروزه بسیار مورد توجه قرارگرفته است؛ به‌طوری که روانشناسان به دنبال شیوه‌های جدید، ساده و مؤثر برای کاهش استرس در افراد با این شیوه هستند.

چرا ریلکسیشن مؤثر است؟

وقتی که شما آرام هستید و بدن و ذهنتان به‌طور کامل ریلکس شده است؛ درواقع در حال تجربه مهم‌ترین قسمت از فواید ریلکسیشن، یعنی افزایش گردش خون در بدن و دریافت انرژی بیشتر هستید. ریلکسیشن به مرور زمان به بهبود حافظه شما کمک می‌کند و باعث می‌شود مشکلاتی که در هنگام تصمیم‌گیری دارید، کمرنگ‌تر شوند.

از همان دفعه اولی که ریلکسیشن را امتحان می‌کنید، می‌توانید کم‌کم اثرات آن را بر مثبت‌اندیشی و داشتن ذهنی آرامتر و کم‌دغدغه‌تر احساس کنید و این از معجزات ریلکسیشن است.

فواید ریلکسیشن و مدیتیشن برای ذهن و بدن
فواید ریلکسیشن و مدیتیشن برای ذهن و بدن

فواید ریلکسیشن صحیح و اصولی برای سلامت بدن

یادگیری ریلکسیشن صحیح و اصولی بر روی بدن نیز تأثیرات مثبتی می‌گذارد. زمانی که شما در حال انجام و حتی یادگیری تمرینات ریلکسیشن هستید، ضربان قلب شما کم‌کم کاهش پیداکرده و فشارخونتان نیز به طبع کم‌تر می‌شود.

کاهش فشارخون باعث از بین رفتن تنش در بدن شده و در طولانی‌مدت می‌تواند از بیماری‌هایی مانند فشارخون، تپش قلب و حتی سکته‌های ناگهانی جلوگیری کند.

از طرفی می‌دانیم که مغز زمانی که بدن در حالت آرامش یا استراحت قرار دارد، مواد مغذی را بهتر جذب خواهد کرد؛ در نتیجه ریلکسیشن می‌تواند به عملکرد سیستم گوارشی و مبارزه با انواع بیماری‌ها و عفونت‌ها در بدن نیز کمک کند.

چگونه از فواید ریلکسیشن بهره‌مند شویم؟

برای این‌که بتوانید از فواید ریلکسیشن بهره‌مند شوید، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه یک ریلکسیشن صحیح و اصولی انجام دهید. خوشبختانه تکنیک‌های ریلکسیشن اغلب آسان هستند و شما می‌توانید با کمی تمرین و دقت، به بهترین شیوه آرامش خود را دوباره برگردانید.

انجام تمرینات ریلکسیشن برای کاهش استرس و فواید ریلکسیشن
انجام تمرینات ریلکسیشن برای کاهش استرس

زمان مناسب برای ریلکسیشن

درست است که شروع روز با انرژی مثبت و ریلکسیشن می‌تواند باعث شود تا انتهای روز انرژی و قدرت ذهنی کافی برای انجام تمامی کارهای خود را داشته باشید، اما شیوه‌های دیگر ریلکسیشن مانند ریلکسیشن خواب نیز می‌توانند‌ بسیار مؤثر باشند.

در کل انجام تکنیک‌های ریلکسیشن را فقط محدود به بازه زمانی خاصی نکنید؛ چرا که اتفاق‌های مضطرب‌کننده ممکن است هر زمانی در طول روز برای شما پیش بیایند.

تمرین ریلکسیشن در خانه با تکنیک‌های ساده و کاربردی

تا این‌جا درباره ریلکسیشن و فواید آن برای کاهش استرس و سلامتی ذهن و بدن صحبت‌ کردیم. در ادامه سراغ چند تمرین ریلکسیشن ساده و کاربردی می‌رویم. دقت کنید که این تمرین‌ها محدود به زمان و مکان خاصی نیستند و همیشه می‌توانند برای شما کمک‌کننده باشند.

• تمرکز کردن و کنترل تنفس: عمیق نفس بکشید! تنفس عمیق به بدن کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری دریافت کند و اضطراب و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

• یوگا: یوگا تلفیقی از تنفس عمیق و حرکات بدن است که علاوه بر بهره‌مندی از فواید ریلکسیشن، به انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها و متعادل‌سازی سیستم درونی بدن نیز کمک خواهد کرد.

• مدیتیشن: شما می‌توانید به شیوه‌های مختلف مانند خواندن مانترا، انجام تمرینات تنفسی خاص یا قرار گرفتن در وضعیت‌های ویژه فیزیکی، مدیتیشن کنید و احساس آرامش و مثبت‌اندیشی داشته باشید.

• تجسم ذهنی: با کمک تجسم ذهنی شما می‌توانید محیطی آرام را همراه با جزئیات آن تصور کرده و با اتصال به تصاویر بصری و احساسات فیزیکی، افکار استرس‌زای خود را از بین ببرید.

فواید ریلکسیشن به کمک موسیقی
ریلکسیشن به کمک موسیقی

فواید انجام تمرین ریلکسیشن اصولی

همان‌طور که گفتیم ریلکسیشن در روانشناسی نیز اهمیت زیادی دارد. روانشناسان و پزشکان در طول تحقیقات خود، با اثرات مثبت مختلفی که ریلکسیشن برای بدن و روان ما دارد، مواجه شده‌اند. در ادامه به برخی دیگر از فواید ریلکسیشن خواب و انواع دیگر تکنیک‌های ریلکسیشن مانند استفاده از سابلیمینال‌ها و غیره اشاره خواهیم کرد:

• بهبود کیفیت خواب
• کاهش فعالیت هورمون‌های استرس در بدن
• کاهش دردهای عضلانی مزمن
• بهبود عزت‌نفس
• افزایش جریان خون در عضلات اصلی بدن
• بهبود خلق‌وخو
• کنترل سطح قند خون
• کاهش احساس خشم و ناامیدی

کلام پایانی

شاید به‌جرئت بتوانیم بگوییم در این زندگی شلوغ و پر از هیاهوی امروزی، تنها کاری که می‌توانیم در حق خودمان انجام دهیم، حفظ آرامش در موقعیت‌های مختلف است. همه ما نیاز داریم به شیوه‌های گوناگون از فواید ریلکسیشن برخوردار شویم تا بتوانیم با انرژی بیشتری برای آینده تلاش و مشکلاتمان را حل کنیم.

با کمک تکنیک‌هایی ساده مانند یوگا، تنفس عمیق، گوش دادن به سابلیمینال‌ها و حتی وقت گذراندن با دوستان در بیرون از خانه می‌توانیم از مزایای ریلکسیشن بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.