جامع‌ترین پکیج موسیقی‌درمانی با استفاده از آخرین متدها

پکیج موسیقی‌درمانی باعث سلامت روان و بهبود فیزیکی

ویژگی‌های متعدد موسیقی‌درمانی در دنیای مدرن امروزی، بر کسی پوشیده نیست. اشخاصی که به‌عنوان موسیقی‌درمانگر وارد این فعالیت حرفه‌ای می‌شوند، با استفاده از جامع‌ترین پکیج موسیقی‌درمانی می‌توانند تأثیر مهمی بر مراقبت از سلامت جامعه بگذارند. یافته‌های کلیدی مطالعات بالینی نشان داده است متخصصان با ارائه پکیج موسیقی‌درمانی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

این مطالعات نشان می‌دهد موسیقی‌درمانی ممکن است در درمان افسردگی و اضطراب، اختلالات خواب، سرطان، کاهش افکار وسواسی، بی‌خوابی، مدیریت دردهای مزمن، زایمان، جراحی و حتی سرطان مؤثر باشد. البته پکیج موسیقی‌درمانی در ساده‌ترین شکل هم می‌تواند باشد. در این مقاله قصد داریم انواع موسیقی‌درمانی را برای نیازهای متنوع در زندگی و بر اساس آخرین تحقیقات روز دنیا به شما معرفی کنیم.

استفاده از ابزار موسیقی سنتی در پکیج موسیقی‌درمانی
استفاده از ابزار موسیقی سنتی در جهت موسیقی‌درمانی

۶ روش آسان برای موسیقی‌درمانی

پکیج موسیقی‌درمانی به‌صورت علمی، تنها یک هدف عمده دارد و آن ارتقا سلامت روحی و فیزیکی انسان‌هاست. بیشتر مردم بهتر است برای رفع نگرانی‌ها و نیازهای فردی خود با گزینه‌های درمانی مختلف که همگی بر موسیقی و فرد متمرکز هستند، مورد راهنمایی و درمان قرار بگیرند؛ بنابراین متخصصان در یک تقسیم‌بندی ۶ راه ساده را برای بهبود خلق‌وخو پیشنهاد می‌کنند:

• ساخت موسیقی
• نوشتن آهنگ
• آواز خواندن
• رقصیدن
• گوش‌دادن به موسیقی
• بحث در مورد موسیقی

در این نوع تقسیم‌بندی هدف این است تا به افراد کمک کند تا حدود نسبتاً قابل قبولی سلامت روان و رفاه کلی خود را در شرایط بهتری ببینند. البته زیاد این موضوع را ساده نگیرید. این یک مداخله هدف‌گرا است اما هرکسی می‌تواند در این پکیج موسیقی‌درمانی ساده شرکت کند. برای حرکت در مسیر موسیقی‌درمانی نیاز به داشتن تجربه و تبحر در موسیقی نیست.

استفاده از پکیج موسیقی‌درمانی برای درمان سرطان در کودکان
استفاده از موسیقی‌درمانی برای درمان سرطان در کودکان

انواع موسیقی‌درمانی مبتنی بر آخرین متدهای علمی

تقسیم‌بندی ساده و عمومی‌ای از انواع موسیقی‌درمانی وجود دارد. موسیقی‌درمانی می‌تواند یک فرایند فعال باشد. به این معنی که خود فرد می‌تواند بخشی از اجرای موسیقی باشد و یا اینکه در یک فرایند غیرفعال اما کاملاً علمی، یک موسیقی گوش بدهد یا آن را زمزمه کند. به همین دلیل برخی از متخصصان موسیقی‌درمانگر، در اینجا هم پکیج موسیقی‌درمانی به معنای ترکیبی از هر دو شکل را ارائه می‌کنند.

• موسیقی‌درمانی تحلیلی: در این روش فرد تشویق می‌شود تا کاملاً بداهه، یک موسیقی بنوازد یا آواز بخواند.
• موسیقی‌درمانی بننزون: این روش از ترکیب بعضی از مفاهیم روانکاوی در فرایند ساخت موسیقی ساخته می‌شود. هویت صدای موسیقی فرد در این روش با توصیف یک موسیقی شناخته می‌شود.
• موسیقی‌درمانی شناختی رفتاری(CBMT): از این روش برای تقویت و یا اصلاح رفتارها استفاده می‌شود. این رویکرد، ساختاری است نه بداهه‌نوازی. به این معنی که طبق نظر موسیقی‌درمانگر شامل گوش‌دادن به موسیقی، رقصیدن، آواز خواندن یا نواختن یک ساز خاص است.

مشارکت اعضا در پکیج موسیقی‌درمانی اجتماعی یا گروهی
مشارکت اعضا در موسیقی‌درمانی اجتماعی یا گروهی

• موسیقی‌درمانی اجتماعی: در این روش به‌عنوان یک راه جذاب در بین روش‌های مختلف در پکیج موسیقی‌درمانی از موسیقی به‌عنوان راهی برای تغییر در سطح جامعه استفاده می‌شود. یک کارگروهی تمام‌عیار که نیازمند مشارکت همه است.
• موسیقی‌درمانی نورداف – رابینز: به این روش موسیقی‌درمانی، خلاق نیز گفته می‌شود. این خلاقیت چیزی نیست جز همراهی موسیقی‌درمانگر با فرد در حالی می‌نوازد یا می‌خواند و یا می‌رقصد.

• تصویرسازی از یک موسیقی (GIM): در این شکل نوع درمان، از موسیقی کلاسیک به‌عنوان راهی برای تحریک تخیل استفاده می‌شود. این روش شامل توضیح احساسات، خاطرات و تصاویری است که هنگام گوش‌دادن به موسیقی تجربه می‌شود.
• روان‌درمانی صوتی: شامل تمرینات صوتی مختلف، صداهای طبیعی و تکنیک‌های تنفسی برای ارتباط فرد با احساسات خود است. این تمرین برای ایجاد حس عمیق‌تر ارتباط درونی در فرد است.

مهم‌ترین نکات جلسات موسیقی‌درمانی

جلسات تعیین شده توسط موسیقی درمان گر باید بدون هیچ تعطیلی و یا وقفه‌ای دنبال شوند. طبق برنامه و بدون کم‌وکاست. رعایت این موضوع موجب دستیابی به نتایج خوب از موسیقی‌درمانی می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم موسیقی‌درمانی چاکراها نیز به‌عنوان یکی از انواع موسیقی‌درمانی شناخته می‌شود.

در این روش از صدا برای متعادل کردن هفت مرکز انرژی (چاکرا) در بدن استفاده می‌شود؛ بنابراین انجام تمام تمرینات بدون وقفه چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت مجازی، بسیار مهم خواهد بود. درهرحال جلسات موسیقی‌درمانی ویژگی‌های خاصی دارند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

• از اولین جلسه، ممکن است فرد با موسیقی درمانگر خود صحبت کند تا دقیقاً مشخص شود چه انتظاری از جلسات دارد.
• در طول یک جلسه موسیقی‌درمانی، ممکن است به سبک‌های مختلف موسیقی گوش داده شود یا فرد چیزی بنوازد و یا حتی آهنگ خود را بخواند. البته ممکن است طبق برنامه از پیش تعیین شده، اقدام شود که فرد باید از آن پیروی کند.
• جلسات موسیقی‌درمانی اغلب دونفره انجام می‌شوند اما در صورت امکان، می‌توان در جلسات گروهی شرکت کرد.
• باتوجه‌به اهداف فرد، ممکن است برای هر جلسه ۳۰ تا ۵۰ دقیقه زمان صرف شود.

پکیج موسیقی‌درمانی باعث سلامت روان و بهبود فیزیکی
موسیقی‌درمانی باعث سلامت روان و بهبود فیزیکی

نکات مهم در متدهای مدرن موسیقی‌درمانی

در متدهای روش پکیج موسیقی‌درمانی، فرد متقاضی حضور در جلسات لازم است حتماً نکاتی را بداند و نسبت به آنها اقدامات لازم را به عمل آورد. در این حالت، کارشناس و یا متخصص موسیقی درمانگر همراه با فرد او را نسبت به مسائلی آگاه می‌کند تا دوره موسیقی‌درمانی بدون هیچ مشکلی طی شود:

• فرد باید بداند موسیقی‌درمانی به‌تنهایی درمان مناسبی برای معالجه پزشکی از جمله اختلالات سلامت روان نیست.
• درصورتی‌که فرد در شنوایی مشکلی دارد، لازم است توضیحات لازم در خصوص انجام کامل و بدون خطر تمام مراحل را دریافت کند.
• باتوجه‌به اینکه موسیقی‌درمانی شامل حرکت بدن و یا رقص است، لازم است وضعیت جسمانی فرد به طور کامل بررسی شود.
• درصورتی‌که خدمات تحت پوشش بیمه است این موضوع باید به اطلاع فرد برسد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم انواع گوناگون موسیقی‌درمانی و دسته‌بندی علمی آن را به دو صورت عمومی و تخصصی تشریح کردیم. در کنار آن موضوعاتی که بهتر است فرد، قبل از آغاز جلسات موسیقی‌درمانی به آن آگاهی داشته باشد را گفتیم تا بتوانیم شناخت مناسبی از آخرین متدهای درمان به‌وسیله موسیقی پیدا کنیم.

همچنین به این موضوع اشاره کردیم که بر اساس آخرین تحقیقات ارائه شده از سوی متخصصان در صورت کسب دانش لازم درباره پکیج موسیقی‌درمانی می‌توان مشکلات زیادی را برطرف کرد. اثرات منفی ناشی از اضطراب، استرس و سایر بیماری‌های روان، دردهای مزمن و حتی جراحی و سرطان در سطح قابل‌توجهی در این روش پیشگیری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 7 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.